10 lekcji wartych milion $ – #3. Przygotuj strategię działania

W Polskim biznesie beauty rządzi przecietność!

„W trakcie procesu planowania i podejmowania decyzji ludzie zachowują się w dużym stopniu nieracjonalnie. Prowadzone od dziesięcioleci badania psychologiczne dowodzą, że na drodze do podjęcia skomplikowanych decyzji ludzie napotykają poważne przeszkody. Przykładem takiej przeszkody mogą być złe decyzje związane z formułowaniem strategii.”

Dlaczego ludzie unikają jak ognia planowania, zapisywania planów o strategicznym działaniu nie wspomnę?

Planowanie zobowiązuje.

Kiedy powiesz komuś o swoich planach, albo choćby je zapiszesz w kalendarzu to zmienia się Twoje nastawienie do tego co planujesz.

Plan staje się w pewnym sensie zobowiązaniem.

A to wymaga zaangażowania, podjęcia działań.

A co jak się nie uda, nie wyjdzie?

Lepiej nie będę planować.

Co będzie to będzie.

Absolutna większość (żeby nie powiedzieć prawie wszyscy, bo prawie robi różnicę) właścicieli salonów nie ma żadnego sprecyzowanego planu działania, żadnej nazwanej strategii.

Być albo nie być salonu zależy od okoliczności.

Jadę na targi, zobaczę co jest nowego, zakupię, klienci się ucieszą.

Wybór nowego produktu odbywa się dość emocjonalnie i nic dziwnego. Nad jego zaprezentowaniem pracują całe sztaby ludzi, żeby klient „sikał po nogach” jak go zobaczy. ….

Jednym z powodów podejmowania błędnych decyzji jest tzw. zasada dostępności. Informacje, zdjęcia, czasem sztucznie spreparowane dowody… Np. podczas mierzenia obwodów przy zabiegach odchudzających – „ 8 cm w obwodach” Nie ważne, że mierzone w „16” miejscach 🙂

Brzmi zachęcająco?

Jest różnica między 0,5 cm a 8 cm?

Oczywiście, że tak.

Jeśli salon już jakiś czas funkcjonuje na rynku, jeśli ma bazę klientów to jest szansa, że ktoś z nich dowie się o nowościach. Dopiero kiedy produkt trafi do salonu, powiadamia się o tym klientów. Początkowa fascynacja nowym wywołuje reakcje paru klientów.
Średnio po kilku tygodniach produkt zaczyna się nudzić.
Nudzi się przede wszystkim personelowi, który nie ma żadnych procedur co do promowania, sprzedawania serii itp. W każdym razie tak to wygląda w większości salonów, gdzie o sprzedaży decyduje personel, który do sprzedaży nie jest przygotowany.

Zatem produkt się znudził, szukamy kolejnego fantastycznego. Zmęczony klient zaczyna unikać tych „fantastycznych” ofert i zaczyna obserwować konkurencję. Średnio co trzy lata większość tzw. „stałych” klientów zmienia salon.

Brak planowania, brak strategii w wielu przypadkach odbijające się spadkiem klientów, a w dalszej kolejności obrotów, ma swoje podłoże w naszym postrzeganiu, myśleniu, świadomym działaniu.

– Wybór kierunku działań strategicznych (o ile takowe są czynione) odbywa się najczęściej zanim zbierze się w temacie odpowiednie informacje. Czasem sytuacja wymusza (pusty grafik), czasem dobry marketing produktu, który natychmiast chcemy u siebie miec. Brak planu powoduje, że działasz jak „wiatr zawieje”. Bez planu działanie przypomina raczej gaszenie pożarów.

– Z góry robimy założenie, że coś jest dobre dla naszych klientów, zanim rozpoznamy potrzeby, a na dodatek zapominamy o tym, że przecież możemy się mylić.

– Powtarzanie błędów, brak wyciągania wniosków z dotychczasowych działań to też nasza domena. Błędy są racjonalizowane, uzasadniane i tłumaczone, a potem powtarzane. Bo któż by się chciał do błędów przyznawać.

Planowanie strategiczne wymaga po części myślenia abstrakcyjnego. Do wielu sposobów postępowania jesteśmy „przyzwyczajeni”, zakładamy z góry ich słuszność. Pamiętamy co było, a zapominamy do czego nie doszło. Nie analizujemy tego co się działo.

Planowanie strategiczne wymaga koncentracji działania w celu jego realizacji. Wymaga monitorowania (liczenia, analizowania, modelowania). A to już nie jest takie wygodne. Lubimy uciekać od obowiązków. Lubimy lekko, łatwo i przyjemnie.

Niezależnie od tego „łatwo i przyjemnie” wzrost trzeba zaplanować. Zaplanować konkretne działania w czasie. Zaplanować konkretne fundusze.

Polski przedsiębiorca dziś poświęca średnio jedną minute na poznanie potrzeb swoich klientów!!!

Zatem mając plan masz większa kontrole nad swoją przyszłością. Masz też większe prawdopodobieństwo, że dojdziesz tam gdzie chcesz. Masz przede wszystkim absolutną przewagę nad konkurencją, która takowego planu nie ma co mogę Ci dziś zagwarantować!

Przez najbliższe 3 tygodnie począwszy od 9 lipca poprowadzę bezpłatne szkolenia internetowe: Marketing Twojego salonu, który przyciąga rzesze dobrych klientów! Trzy specjalne spotkania, dzięki którym zwiększysz natychmiast obroty salonu. Trzy spotkania, które nauczą Cię jak wyróżnić się z pośród przeciętności polskich salonów!
Zapisz sie tutaj jeśli jeszcze nie ma Cię na mojej liście mailingowej, dzięki temu otrzymasz w pore informacje o szkoleniu informację na maila.    http://s6ab3y6d.dotests.com/

Dodaj komentarz