Jak zaplanować promocję salonu w 7 krokach?

Marketing = sprzedaż. Nie ma marketingu, nie ma klientów, nie ma sprzedaży, nie ma biznesu. Mając najpiękniejszy salon, nic Ci po nim, jeśli klienci nie dowiedzą się o tym.

Jeszcze lepiej, kiedy to Ty poszukasz odpowiednich klientów i znajdziesz niszę.
Specjalizacja upraszcza wiele aspektów działalności. Umożliwia skoncentrowanie działań, a to podnosi ich skuteczność obniżając jednocześnie koszty.

Jak najprościej zaplanować promocję?

1. Określ cel, rezultat jaki chcesz osiągnąć przy pomocy tej akcji. Czy to ma być iluś nowych klientów, czy to ma być zwiększona sprzedaż dla dotychczasowych klientów? Liczby, liczby, liczby.

Jestem na targach. Rozmawiam z jedną z ciekawszych firm wystawiających się podczas targów. Pytam o cel. Ile urządzeń chcecie sprzedać. ??? Duże oczy… no my nie planujemy, bo jak nie zrealizujemy to…Koszt udziału w targach spory. Własny czas i praca również cenna. I nie ma planu na zwrot inwestycji? Plan akcji i rezultat zawarty w planie to najważniejsze elementy promocji.

Jeśli chcesz sprzedawać jakiś produkt – kosmetyk, zabieg to musisz absolutnie dokładnie go poznać. Musisz wiedzieć o nim wszystko. Musisz znać jego cechy i korzyści jakie te cechy dadzą klientowi. Liczby, liczby, liczby. Jeśli jest to już istniejący salon to skoncentruj się na promocji jednego produktu. Może mieć ogólną nazwę np. zabiegi nawilżające, ale doprecyzowanie produktu ułatwi dopasowanie sposobu komunikacji do jego odbiorcy.

2. Określ do kogo promocja ma trafić. Kto będzie tym najważniejszym klientem, któremu Twój produkt jest niezbędny. I pamiętaj – niezbędny to kluczowe słowo. To znaczy, że musisz mieć takiego klienta, który jest głodny twoich usług czy Twoich produktów. Tak bardzo, że tylko czeka na Twój sygnał. Im lepiej określisz, im bardziej szczegółowo swojego klienta, tym łatwiej będzie Ci go znaleźć, a to jak pisałam wyżej obniży koszty promocji. Nie będziesz zarzucać ulotkami, mailami, czy telefonami ludzi, którzy nie są zupełnie zainteresowani.

3. Ustal termin – czas promocji. Zaplanuj w kalendarzu. Ile czasu będziesz potrzebować na kampanię, na to, żeby jak największa ilość klientów dowiedziała się o Twoim produkcie.

4. Ustal budżet. Ile masz pieniędzy. Tutaj wiedząc już ile pieniędzy możesz przeznaczyć na marketing przeanalizuj co możesz zrobić za darmo i gdzie możesz reklamę darmową umieścić. Może seria wpisów na Facebooku, może polecenia przez dotychczasowych klientów, może wykorzystasz znajome biznesy do współpracy.

5. Zaplanuj sposób konwersji, czyli jak zainteresowaną osobę zamienić w kupującą. Np. robisz pokaz makijażu w centrum handlowym. Wszyscy, którzy przewiną się przez Twoje stanowisko mogą otrzymać specjalną kartę odwiedzającego, albo uczestnika eventu z bonusem na pokazywany zabieg, np. makijaż. Może być też darmowy, ale wtedy musisz ustalić pewne reguły. Coś za coś.

Pani otrzyma zabieg gratis, pod warunkiem pozostawienia swoich danych osobowych. Mając te dane i odrobinę wiedzy o kliencie możesz już wtedy drogą mailową zachęcić do skorzystania z Twoich produktów. Żeby klienci chętnie zostawiali swoje dane możesz zapowiedzieć konkurs z nagrodami. Losowanie, które odbędzie się w salonie w dniu…..

Dlaczego nie od razu? Bo czasem klienci czekaja na losowanie, ale pozostawiają nieprawdziwy adres. Prawdziwy Adres jest potrzebny, żeby Pani nagrodę wysłać itp. Tak możesz robić badanie skóry, po czym generujesz raport PDF o stanie skóry i zalecanych zabiegach, kosmetykach. Raport wyślesz Pani na maila.Najważniejsza jest baza, a potem od Twojej kreatywności będzie zależało jak zachęcić do zakupu. Z procedura konwersji musisz zapoznać pracowników przed wydarzeniem. Najlepiej zrobić szkolenie i przećwiczyć sposoby postępowania.

6. Stwórz procedurę akcji marketingowej. Przydziel wszystkie zadania, zaplanuj terminy i odpowiedzialność – kto za co. Potem szkolenie, żeby każdy wiedział o co chodzi. Najlepiej taką procedurę dać do ręki.

7. Opracuj plan zadań strategicznych. Zapisz co trzeba zrobić i w jakim czasie.

Jakie formy promocji wykorzystasz. Wypisz sobie co najmniej 30, a z tego wybierz kilka i dobrze je przygotuj. (ulotki, filmik na YT, sekwencja wpisów na Fb, grafika, fotografie, pokaz w drogerii, dzień otwarty itp.)

  • Które płatne, a które bezpłatne?
  • Jak długo będzie pojawiać się ogłoszenie?
  • Kto napisze tekst, a kto stworzy grafikę?
  • Jak wykorzystać bezpłatne Socjal Media?
  • Ile osób zatrudnisz do kampanii?
  • W jaki sposób będziesz liczyć efekty np. kupon rabatowy na ulotce ułatwi policzalność osób powracających?
  • Jak wynagrodzisz osoby uczestniczące w kampanii np. partnerzy – jaki % im wypłacisz?

Wszystko zapisuj. To nie może być „ja mam wszystko w głowie”.
„Życie warte przeżycia – warte jest zapisania” Tony Robbins

1 komentarz do wpisu “Jak zaplanować promocję salonu w 7 krokach?”

Dodaj komentarz