Pierwszy dziwny sposób na mocne wystartowanie firmy w Nowym Roku # 1 Słuchaj klienta

Dziwny w tytule, tylko dlatego, że rzeczy oczywiste wydają się często dziwne.

 Zamień Ja na Ty

Podczas Świąt otrzymałam od jednej z kontrahentek życzenia. Pod życzeniami był dopisek „w załączeniu moja ukochana kolęda”.

Tę kolędę otrzymuję od kilku lat i nigdy jej nie włączam bo nie należy do moich ulubionych.

Tak mi się nasunęło, że to typowy przykład myślenia o sobie, a nie o potrzebach klienta.

Nie to co potencjalnemu klientowi się podoba, tylko to co mnie.

I choć to nie jest sprzedaż to budzi podobne odczucia.

Tak jak niewłaściwie skomponowana i podana ulotka – trafia zwyczajnie do kosza. Tak jak niewłaściwie dopasowana reklama wysłana do wszystkich klientów.

Moja znajoma mówi: nie szukaj lekarzy w klubie prawników.

Ale tak to jest gdy na pierwszym miejscu jest to nasze JA. Zrozumienie potrzeb klienta pojawi się tylko wtedy gdy Ja zamienisz na Ty, kiedy naprawdę wykażesz się uważnością słuchania tego co do Ciebie mówi. W przeciwnym razie będziesz tylko wymachiwać mu przed nosem swoim produktem z gwarancją, że go nie kupi od Ciebie.

Sprzedaj mi ten długopis…

Być może znasz film „Wilk z Wall Street”. Jest tam taka sytuacja, która jest doskonałą lekcją dla sprzedawców: „sprzedaj mi ten długopis” – kiedy kolejni potencjalni sprzedawcy jak katarynka mówią tylko o cudowności tego swojego produktu. To jak z czytaniem cennika 🙂 zasypiasz przy drugim wierszu 🙂

Poznaj jego ból

Początek roku może być dla każdego właściciela salonu dobrym momentem do skoncentrowania się nad poznaniem potrzeb swoich klientów. Możesz zadać im pytanie o ich oczekiwania, możesz zrobić ankietę, możesz porozmawiać z kluczowymi klientami i zapytać się co wpłynęło na ich decyzję, że chcą korzystać z Twoich usług.

Zadawanie pytań i słuchanie to najlepszy sposób na poznanie mechanizmów, które decydują, że wybiera ten, a nie inny produkt. A zatem zacznij rok od posłuchania co ma do powiedzenia Twój klient. Jeśli Twój klient jest kobietą, to poznaj jak kobiety kupują. Co w pierwszej kolejności decyduje, że bez wahania chcą zapłacić.

To jedno z kluczowych zadań w drodze do sukcesu firmy. Wielkie firmy wydają miliardy dolarów na poznanie potrzeb klienta, sposobów dokonywania wyboru i przyciągnięcia jego uwagi. Nie masz miliardów dolarów? Nic nie szkodzi. Zacznij od zwykłych pytań testów, ankiet, analizy wpisów i rekomendacji. Niech to będzie dobry początek roku.

Skuteczne działanie to działanie długofalowe

Badanie potrzeb klienta nie może być tylko jednorazową akcją. Tak jak wszystkie inne działania powinny być zaplanowane długofalowo, doprecyzowane proceduralnie, włączony personel, który sonduje potrzeby klienta bezpośrednio i notuje w kartach konsultacyjnych.

Przy tak dużym zagęszczeniu ilości salonów branży beauty nie można ominąć żadnego szczegółu.

Mimo to, mamy tak dużo bylejakości zarówno w obsłudze jak i jakości samego produktu.

Często to właśnie detale decydują o sukcesie salonu.
Wygrywa ten salon, który rozpozna prawdziwe potrzeby klienta i da ich rozwiązanie.

Dodaj komentarz